El Temps

Visitants en linea

Tenim 14 visitants en línia
RSS
Caminada per col·locar el pessebre de muntanya
La serra de Pessonada

Introducció:
La serra de Pessonada, són els cingles ataronjats que queden a la dreta quan estem passant per la vora del Pantà de Sant Antoni anant cap a la Pobla de Segur. Doncs bé, pel mig d'aquests cingles de conglomerat d'aparença inaccessible, hi ha la canal d'escaligons on hi ha un sender sense cap dificultat tècnica que ens permetrà de superar la muralla meridional de la serra pel pas de l'escalirot, que ha servit durant dècades per pujar a la carena als pagesos, ramaders, i, malauradament, també els militars durant la guerra civil.
L'excel•lent escriptor Pep Coll, autor de moltes obres ambientades al Pirineu, és fill de Pessonada.

ITINERARI:
Inici de l'itinerari. Pessonada (900m)
Un senyal indicador abans d'entrar al poble ens marca el camí que hem d'agafar per pujar suaument cap a l'església de la Mare de Déu de la Plana .
Aquesta església, datada del s XI i ha estat recentment restaurada quan el mes de febrer de l'any 2010 una roca s'esllavissà de la penya i va impactar contra l'absis i el va malmentre considerablement. A partir d'aquí es van descobrir algunes mostres de pintura romànica originals que ocultava l'absis
Farem una paradeta per esmorzar.

10 min Mare de Déu de la Plana
Des d'aquí es continua cap als cingles pel camí que neix a la paret nord de l'església. El corriol s'enfila dret cap a una penya.

23 min Penya 990m
El camí rodeja la penya per la dreta i entra en una canal de la cinglera. A partir d'aquí es troben algunes escales a la roca per superar el pendent. Es segueix amunt fent ziga-zagues.
El camí queda tallat per la paret de la roca i avancem per una antiga passera o també podem passar per uns graons de ferro

35 min Pas de l'escalirot 1070m
Un cop superats els graons el camí segueix amunt per unes terrasses estretes fins sortir a una zona més oberta. El camí està ben indicat amb fites i senyals grogues pintades a la roca.

45 min Segon pas amb graons

1h Serra de Pessonada 1220 m
Un cop a dalt de la serra de Pessonada podrem gaudir d'unes vistes espectaculars de tot el municipi de la Conca de Dalt i el pantà de Sant Antoni.
Aquí trobarem el camí de descens a la nostra esquerra però nosltres seguirem les fites cap a la dreta tot resseguint la serralada fins a arribar a la Rocalta. Aquest cop deixarem les marques grogues i seguirem les fites.
A mig camí, veurem una generosa feixa a la dreta que s'anomena la feixa de Batllevell, on si hi entrem, a sota les balmes dels cingles hi ha alguna antiga construcció. Més amunt, també a mà dreta i amb el cim ja ben visible, surt una lleixa estreta que porta a un mur a mitja cinglera des d'on l'exèrcit franquista observava tot el que succeïa a la muntanya veïna de Sant Corneli. Hi ha una placa a l'interior amb inscripcions feixistes i signada pel batalló de Las Navas (de Tolosa). D'aquest punt fins al cim, la carena és plena de trinxeres.s de la guerra civil .

1h 40 min Rocalta 1489 m
Arribats al punt més alt de la serralada ( vèrtex geodèsic de primer ordre ) posarem el tradicional pessebre de muntanya del cep.
Des d'aquest punt podrem observar la vall de Carreu, St. Corneli , el cap de Boumort i bona part del pirineu català i aragonès.
També és habitual veure voltors que niuen en aquesta cinglera rogenca.
Desfem el camí per on hem pujat.

2h 20 min Serra de Pessonada 1220m
Ara ens tornem a trobar en el punt on s'acaben les senyals grogues i començem el descens per completar el tomb circular.

2h 25 min La Portella 1150m
Als 5 min s'obre a l'esquerra una altra canal que baixa de la serra on cal agafar un camí que fa una gran diagonal cap a l'oest resseguint per sota el primer cingle i perdent alçada suament. Després d'una balconada de roca sota la qual es veu Sant Martí de Canals, es continua una mica més en la mateixa direcció fins que s'obre el barranc de Sant Martí.

2h 40 min barranc de St Martí 1050m
El camí segueix encara la mateixa direcció cap a l'oest anant recorrent de prop la carena de la serra i perdent alçada. En el darrer ressalt abans de baixar definitivament hi ha una curta desviació a l'esquerra que duu a St Joanet, una petita ermita construïda a una bauma de la paret. Tornem enrere per seguir el descens i baixar directament a uns camps.

3h 10 min Camp d'ametllers 835 m
Just abans d'entrar a uns camps d'ametllers es fa un gir de 90º a l'esquerra .
El camí va per sota els pals d'una línia elèctrica. Més endavant guanya una mica de desnivell, surt a uns camps, i continua a tocar del mur de pedra seca que els separa fins a una gran torre elèctrica, a on trobarem una pista forestal que ens durà a la carretera, ben a prop de Pessonada (a l'esquerra). Aquest tram des de la cruïlla el podem fer en mitja hora i té molt bona vista dels cingles