Quant es prepara una excursió, s’intenta incloure hagin diferents elements d’interès que captin l’atenció de l’excursionista, ja siguin històrics, paisatgístics, botànics etc. En aquesta excursió, els punts d’interès els tenim en la riquesa forestal gairebé verge d’aquesta vessant ombrívola i frescal del massís d’Ordal, en l’extens panorama que es veu des de el cim de la Creu de l’Aragall, el bosc d’alzines sureres i el castell de Sant Jaume o de Castellví de Rosanes.
ITINERARI AMB COTXE.
Vilafranca – Gelida per autopista. Una vegada a Gelida, agafar la carretera C- 243 b en direcció a Martorell uns 3 kilòmetres, fins a la rotonda de Castellví de Rosanes, tot just a l’entrada del poble,anirem pel primer carrer a la dreta al costat de les escoles, aparcarem en un gran espai que hi ha davant de les escoles noves.
ITINERARI A PEU
Comencem l’excursió al poble de Castellví de Rosanes. Castellví és un petit poblet de uns 1000 habitants comptant les urbanitzacions i tot, situat al vessant septentrional del massís d’Ordal. El poble és relativament modern, doncs es comença a edificar l’any 1743 en que es van construir dues cases. Al terme hi ha diferents urbanitzacions i un polígon industrial Passem pel davant de la font del Roure que no raja en aquest moment. Per anar a buscar el camí de ca N’Alegre, on hi passem a tocar dels edificis. Ben aviat passem pel costat del roure de ca N’Alegre, el camí ombrívol puja enlairat per sobre el torrent . Més endavant en una cruïlla de tres camins anem recte.
1h. Enllacem amb una pista més ampla que la seguim cap a la dreta, i al segon trencall anem a l’esquerra arribant a l’urbanització Creu de l’Aragall i sense arribar-hi a entrar, pugem al cim.
1 h 30 min. Cim de La Creu de l’Aragall de 562 m. d’alçada. Molt bona vista sobre Montserrat, Sant Llorenç, el Montseny i la plana del Baix Llobregat i el Penedès. Deixem el cim per encaminar-nos pels carrers de l’urbanizació al coll de Roques Roges i desprès al coll de la Pedra Dreta.
2 h . Per pistes amples pujarem al turó de la Devesa, on hi ha uns dipòsits d’aigua que no es fan servir. Carenejarem per un corriol de baixada per dins d’un alzinar, fins a trobar de nou la pista ampla que seguirem de baixada uns 300 metres.
2h 15 min. Prenem un corriol a la dreta que ens porta al paratge conegut com Bosc de les Alzines Sureres es tracta d’un petit bosc mixt d’alzines sureres i algun pi pinyer. L’alzina surera es un arbre mediterrani que viu el llocs on la temperatura és temprada i el sòl àcid, és per això que aquí al Penedès on el sòl és majoritàriament calcari, fa que aquest arbre sigui difícil de trobar, en aquest lloc hi tenim un aflorament de rocallós de llicorella.
2 h 30 min. Mas de castell de Sant Jaume. Gran mas de construcció posterior a l’enderroc del castell per les tropes de Felip V. En els camps ermotats del davant del mas hi ha la petita capella romànica dedicada a Sant Jaume, construïda en commemoració de la derrota que patiren els almoràvits en l’atac de l’any 1108 en que no pogueren prendre el castell. Del darrere de l’era del mas, surt un corriol que ens puja a les restes del castell.
2 h 45 min. Castell de Castellvell de Rosanes (nom primitiu del castell del llatí castellu vetulu) que posteriorment va evolucionar a Castellví i per advocació al sant matamoros a castell de Sant Jaume. El castell és documentat des del 963, era un extens castell i molt important en el seu temps, construït sobre una torre rodona d’origen romà, utilitzada per controlar el pas per la via Augusta situada a la part més alta de les ruïnes del castell, encara es poden veure les grans pedres de seva base circular. Dins del recinte hi havia l’antiga església parroquial de Sant Miquel. Retornem al mas de Sant Jaume, i per la seva pista d’accés i desprès de passar diferents torrents, fem cap a l’urbanizació del Taio continuant cap a Castellví de Rosanes per un sender peatonal
3h 45 min. Entrem al poble de Castellví de Rosanes..